Jullie gaan aan de slag met opdracht 1.
Lees de bronnen in het linkje van 1 en 2. Probeer de vragen zo duidelijk mogelijk te beantwoorden. Beantwoord de volgende vragen op het werkblad:
1. Wat zijn vooroordelen?
2. Wat is discriminatie?
3. Wat is het verschil tussen het stellen van vooroordelen en discriminatie?
4. Wat is racisme?
5. Uit onderzoek blijkt dat de inwoners van een land het meest discrimineren. Welk land is dit?
Verdeel jullie groepje in twee tweetallen. De onderstaande vragen kan je gebruiken in een gesprek over discriminatie. Gebruik geen tablet, maar ga echt in gesprek over de vragen. Bedenk zelf nog meer vragen om meer diepgang te krijgen in het gesprek.
1. Bestaat discriminatie allang?
2. Hoe denken jullie over discriminatie?
3. Waarom komt discriminatie nog steeds voor denken jullie?
4. Kan discriminatie gestopt worden? zo ja, hoe? zo nee, waarom niet?
Hop naar opdracht 2.
Na het lezen van de brief van Gerard Jacobsen gaan jullie aan de slag met het maken van een logo voor de PTD. Lees hieronder voor verdere instructies.
Verdeel de klas in groepjes van vier.
Benodigdheden per groepje:
- potloden/stiften;
- vier a4'tjes en een a3 papier;
- tablet om informatie op te zoeken.
Stap 1: pak jullie potloden/stiften.
Stap 2: pak vier a4'tjes en een a3 papier.
Stap 3: iedereen gaat op internet zoeken naar symbolen/tekens die te maken met discriminatie.
Stap 4: begin met het schetsen van symbolen en logo's op je a4 papier. (maak 2 vakjes voor twee schetsen per persoon) Er zijn 8 schetsen gemaakt voordat je naar stap 5 mag.
Stap 5: als elk lid twee schetsen heeft gemaakt, kunnen jullie beginnen met het schetsen van een groot logo op het a3 papier. dit wordt je uiteindelijke product en moet af zijn.
Stap 6: het presenteren van je logo. Iedereen in het groepje kan de volgende kenmerken van je logo benoemen: vormen, kleuren en materialen.
Tip: houd rekening met kleurgebruik!!
De eindopdracht (3)!!!
Bij deze opdracht gaan jullie aan de slag met het maken van een toneelstuk over discriminatie.
Er is iets aan de hand op de Petersschool. Op de Petersschool wordt de laatste jaren steeds meer gediscrimineerd. De leraren weten er geen raad meer mee en huren hierom iemand in die met de kinderen opdrachten gaat uitvoeren. Groep 8 wordt verdeeld in groepen van 4. Zij maken en voeren een kort toneelstuk over discriminatie uit in hun klas. Elk toneelstuk bevat de eisen en de leerkracht is erg tevreden. Jullie gaan ook aan de slag met het maken van een toneelstuk over het stoppen van discriminatie.
Het toneelstuk moet aan een paar eisen voldoen:
1. Het moet in drie/vier minuten gepresenteerd kunnen worden.
2. Het centrale onderwerp is discriminatie.
3. Elke speler heeft een gelijke rol in dit stuk.
4. Het toneelstuk verzinnen en het schrijven van een script.( 30 minuten)
5. Het toneelstuk heeft een duidelijke inleiding, kern en slot..
6. In het toneelstuk wordt duidelijk gemaakt dat discriminatie moet stoppen.
tip: Als je materialen wilt gebruiken, vraag het even aan de leerkracht wat en hoe je het kan gebruiken. Wees origineel!!


Hierboven zien jullie een voorbeeld van een logo tegen discriminatie.
Zien jullie de symbolen??
Maak jouw eigen website met JouwWeb